poniedziałek, czerwca 24, 2013

PIZZA DOMOWA (pizza po polsku/ pizza dzieciństwa)


Oto przepis na tradycyjną, polską pizzę na grubym cieście drożdżowym. Taką pizzę znam z dzieciństwa! Zajadaliśmy się nią kiedyś, nie wiedząc nawet, że zwą ją "pizzą". Był to jakiś tam "placek na słono", przygotowywany przez moją ciocię kucharkę. Później, kiedy poznałam Męża, okazało się, że w jego rodzinie robi się taką pizzę często, ale równie często wychodzi zakalec. Metodą prób i błędów, Moja Druga Połówka udoskonaliła przepis, dochodząc do perfekcji! Żadnego zakalca, ciasto puszyste, grube, przepyszne, doskonałe!



Składniki na ciasto:
5 dag drożdży piekarskich
0,5 kg mąki pszennej
1 szklanka mleka
1/3 szklanki oleju
1 jajko
1 łyżeczka soli
1 łyżeczka cukru

Składniki na wierzch pizzy:
tak naprawdę- co dusza zapragnie ;)
ja dodaję zazwyczaj: cebulę, pieczarki, żółty ser, szynkę konserwową/ ewent. mielonkę (to bardzo niezdrowa wersja!...) - te składniki kojarzą mi się właśnie z dzieciństwem i tą pizzą
Przygotowanie:
Drożdże rozpuścić w ciepłym mleku, dodać łyżeczkę cukru i mąki, wymieszać, zostawić pod przykryciem do wyrośnięcia. Do przesianej mąki dodać resztę składników, wymieszać. Dolać mleko z drożdżami. Wyrobić dokładnie ręką lub mikserem ze specjalną nakładką do ciężkiego ciasta. Po wyrobieniu rozwałkować na stolnicy, a następnie zostawić do wyrośnięcia na 20 minut. Później przełożyć na blachę i pozostawić, aż znowu troszkę podrośnie. Po tym czasie, posypać dowolnymi składnikami (w tej wersji pizzy rezygnuję z sosu. Po upieczeniu polewam ciasto ketchupem).
Piec w nagrzanym do 180 st. C piekarniku ok. 25-30 minut, wszystko zależy od wielkości blachy i grubości ciasta. Jeśli blacha jest duża, pieczemy krócej, jeśli blacha jest tradycyjna do ciast, pizza wyjdzie gruba, pieczemy więc dłużej. Zalecam sprawdzanie ciasta drewnianym patyczkiem.


Życzę smacznego powrotu do dzieciństwa :)

10 komentarzy:

  1. Ale wspaniale wygląda, zjadlabym taką :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasto wyszło idealnie puszyste :) dodałam sos na ciasto przed pieczeniem i pizza bardzo ładnie się prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Po prostu pyszna!!! Najlepsza pizza na grubym cieście jaka jadłam. Dzisiaj powtórka :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,że smakuje 😃 my ją też bardzo lubimy😉

      Usuń
  4. Witam odkrywczą mamę pizza po prostu rewelacyjna,szukałam w internecie długo dobrego przepisu i w końcu znalazłam dzięki pani,prawdziwy smak dziecinstwa.POZDRAWIAM SERDECZNIE!!!!!I jeszcze dodam że posmarowałam po wierzchu gotowym sosem do pizzy taki z puszki z firmy dawtona tylko go przyprawiłam po swojemu ,dodałam czosnek zioła i po prostu NIEBO W GĘBIE.!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, bardzo się cieszę :)) Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
    2. Udostępniłem na fb i wszyscy znajomi piękną są zachwyceni pozdrawiam serdecznie 😁

      Usuń
    3. Cieszę się i dziękuję :)

      Usuń
  5. Wyszla przepyszna! Dzis przypomniala mi Pani moje dziecinstwo! :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...