wtorek, lipca 03, 2012

„BYŁAM NAJLEPSZĄ PRZYJACIÓŁKĄ JANE AUSTEN”, C. Harrison, Wyd. Drzewko szczęścia 2012


Jane Austen, autorka „Rozważnej i romantycznej”, „Dumy i uprzedzenia”, „Opactwa Northanger” i wielu innych poczytnych książek, zaliczanych do klasyki literatury. Na ich podstawie nakręcono także filmy. Ta utalentowana pisarka kochała pisać i czyniła to już od najmłodszych lat. Miała niesamowitą wyobraźnię, ale też i zmysł obserwatora. W swych powieściach poruszała tematy zamążpójścia i wszystkiego, co się z tym wiąże. Sama jednak nigdy za mąż nie wyszła. Niektórzy twierdzą, że to przez niski posag. Mnie się jednak zdaje, że w XIX wieku mężczyźni bali się kobiet ambitnych, samodzielnych, zadziornych, odważnych, a taka właśnie była Austen. Nawiasem mówiąc, i obecnie nie brakuje mężczyzn, którzy boją się takich właśnie pań …

Wychowywała się w rodzinie wielodzietnej, miała aż sześciu braci i jedną siostrę. Dom zawsze pełen był ludzi, słychać było rozmowy, śmiech, a czasem sprzeczki. Austen miała możliwość pobierania nauki w prywatnych szkołach z internatem, ale i systemem edukacji domowej.

Jeśli macie ochotę poznań więcej faktów z jej życia, poszukajcie informacji w Internecie. Jeśli jednak macie ochotę na biografię Jane Austen, gdzie fakty mieszają się z fikcją, gorąco zachęcam do przeczytania książki pt. „Byłam najlepszą przyjaciółką Jane Austen” C. Harrison. Powieść przeniesie Was do XIX wiecznej Anglii i przedstawi życie młodziutkiej Austen oraz jej rodziny (a szczególnie przystojnych braci :) ). Pierwsze miłości, pierwsze teksty pisarki, prawdziwa przyjaźń, zabawy, okres młodzieńczego buntu, walka o równouprawnienie kobiet, problemy społeczne ówczesnych czasów. Ponadto forma, z jaką napisana została ta książka sprawia, że ma się wrażenie czytania prawdziwego pamiętnika Jenny Cooper- kuzynki Jane. A co zapisuje się w pamiętnikach? Oczywiście sekrety, których nie opowiedziałoby się nikomu! Tajemnice zawsze są interesujące, i tak historie tu opisane wciągają czytelnika już od pierwszego zdania i nie pozwalają się oderwać aż po ostatnią stronę. A wszystko mogło zdarzyć się naprawdę!

Myślę, że ta porywająca powieść trafi do kobiecych serc kilku pokoleń- spodoba się i nastolatkom, i Wam, i Waszym mamom, a także babciom :) Każda odnajdzie tu interesujący wątek. A może by tak otworzyć klub dyskusyjny?

Przyznajcie, czy jest wiele takich międzypokoleniowych lektur? „Byłam najlepszą przyjaciółką Jane Austen” C. Harrison jest także pod tym względem wyjątkowa.

2 komentarze:

  1. też uwielbiam czytać i mam długą listę ksiązek które są godne polecenia a tą twoją spisuję na kartkę do przeczytania dzięki :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam, bardzo mi się podobała :) Niedługo dam ją mojej nastoletniej szwagierce jestem pewna że i jej przypadnie ona do gustu :)

    Marta mama Nikusia

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...