wtorek, listopada 26, 2013

"NOWE GRY I ZABAWY...", Wyd. Jedność 2013

Oto seria książek dla rodziców, nauczycieli, socjoterapeutów, wychowawców z dziesiątkami propozycji zabaw dla dzieci w wieku 3-10 lat. Zabawy te nie tylko umilają czas, nie pozwalają na nudę, tworzą więzi z grupą, ale także pobudzają wszystkie zmysły, uczą rozładować złość, ćwiczą odwagę, aktywizują ruchowo, umożliwiają poznawanie przyrody oraz kształtują cały szereg innych umiejętności.

Każda książka podzielona jest na rozdziały, porządkujące rodzaje zabaw. Dzięki temu czytelnik sprawniej porusza się po publikacji. Opisy aktywności zawierają dodatkowo sugestie o ilości uczestników, ich minimalnym wieku, potrzebnych materiałach, czasie przebiegu. Autorzy zamieszczają także inne warianty danego ćwiczenia lub podają wskazówki organizacyjne.

Wybierając zabawy, należy pamiętać o specyficznych cechach i potrzebach danej grupy. Nie wszystkie bowiem propozycje będą uniwersalne, odpowiednie dla każdego.

                       "Nowe gry i zabawy ćwiczące odwagę", B. Wilmes- Mielenhausen


Odwaga, pewność siebie oraz wiara we własne możliwości to cechy charakteru pozwalające na pokonywanie nie tylko trudnych, wyjątkowych okoliczności, ale i codziennych sytuacji. Weźmy na przykład pójście na rozmowę kwalifikacyjną, załatwienie reklamacji czy kulturalną rozmowa z sąsiadem, który codziennie urządza swoim bliskim awantury... Czyż nie potrzeba do tego odwagi?

Choć uczymy się całe życie, podstawy musimy wyrobić sobie w okresie dzieciństwa. Jak zatem kształtować odwagę u najmłodszych?
"- Dzieci należy przyzwyczajać do samodzielności poprzez zadania, które mogą same wykonać (posprzątać, zrobić zakupy).
- Dzieci należy chwalić, wzmacniać i motywować przy każdej nadarzającej się okazji.
- Należy bacznie przyjrzeć się sobie. Dzieci potrzebują wzorców (...).
- Należy zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa i okazać mu wsparcie. Tylko wtedy będzie gotowe poznawać nowe sytuacje w sposób kreatywny.
- Samodzielne poznanie i pokonanie lęku jest bardzo ważne dla rozwoju osobowości dziecka i zdobywania  zaufania wobec samego siebie. Dlatego nie należy go nadmiernie chronić przed niemiłymi sytuacjami.
- Należy uważnie słuchać, gdy dziecko komunikuje, że czegoś się boi. Nie należy lekceważyć takich sygnałów. Nie powinno się jednak wyręczać dziecka w pokonywaniu tego lęku, a jedynie doradzać i podpowiadać rozwiązania.
- Należy uwzględniać znaczące różnice między dziećmi (temperament, warunki fizyczne i środowiskowe) i unikać porównywania.
- Należy często proponować dzieciom różne zabawy i historyjki dostosowane do ich wieku, które pomogą im radzić sobie z lękiem.
- Należy stworzyć jak największą przestrzeń do zabaw ruchowych. Ruch jest dla dziecka wyzwaniem, zachęca do działania i minimalizuje wewnętrzne frustracje."
(fragment wstępu "Nowe gry i zabawy ćwiczące odwagę", Wyd. Jedność)

                  "Nowe gry i zabawy rozładowujące złość", P. Stamer- Brandt


Złość to naturalna emocja, jak każda inna. Nie powinno się jej dusić w sobie i udawać, że jej nie ma, jak i nie należy podążać za jej siłą, gdyż łatwo przechodzi w agresję.

Agresja u dzieci często jest wynikiem... nudy. Jak najbardziej można więc jej zapobiegać. Złość ma swoje źródła także w poczuciu niesprawiedliwości, niskiego poczucia wartości, nie rozumienia swoich uczuć. Zachowania agresywne pojawiają się także u osób zestresowanych. Tak naprawdę złość może mieć tysiące powodów. Niezwykle ważne jest, by nauczyć najmłodszych radzenia sobie z tym uczuciem, gdyż brak tej umiejętności skłania do popadania we wszelkiego rodzaju uzależnienia!

Niniejsza publikacja przedstawia mnóstwo zabaw bezpiecznie (to ważne!) rozładowujących złość w grupie; stanowiących "pierwszą pomoc" podczas wybuchu agresji; kształtujące umiejętności samooceny; pozwalające poznać swoje mocne strony oraz granice, których przekroczyć nie wolno; zabawy pozbawione rywalizacji, a uczące współpracy; uczące konstruktywnie rozwiązywać konflikty, a także zajęcia uspokajające i wprowadzające w relaks.

Niezwykle praktyczna książka, która przyda się każdemu, kto ma do czynienia z dziećmi!

                               "Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody", M. Wagner


Dzieciaki kochają przyrodę! Każdego dnia, idąc na spacer spotykam maluchy, zbierające kamienie, patyki, liście, pasjonujące się nawet psimi kupami. Czy słońce, czy deszcz, dzieciaki chcą biegać po dworze. Podglądać życie mrówek, dżdżownicy czy kreta. Wąchać zapach lasu lub wilgotnej ziemi. Wspinać się na drzewa, chodzić po linowym moście, skakać po kałużach... A przede wszystkim potrzebują dotlenienia! Pewnie zgodzicie się ze mną, że dni, kiedy postanawiamy podarować sobie spacer (np. kiedy leje, jak z cebra czy hula wiatr), nasi milusińscy są trudni do zniesienia. Nawet jeśli wymyślamy im kreatywne zajęcia w domu.

Bez wątpienia kontakt z przyrodą sprzyja zdobywaniu nowych umiejętności oraz cennej wiedzy, skłania do aktywności fizycznej, obserwacji, doświadczeń, stymuluje rozwój właściwie w każdym aspekcie. Nie zapomnijmy, że jest to także okazja do edukacji ekologicznej!

Wyłączmy w końcu telewizor, odejdźmy od komputera! Podążajmy w stronę przyrody za impulsem dzieci, podtrzymajmy ich zainteresowanie, chodźmy na spacery, nie spiesząc się nigdzie. Pozwólmy milusińskim dokonywać własnych obserwacji, ale także bądźmy ich przewodnikami. Umożliwiajmy własną ekspresję, jak i proponujmy różnego rodzaju zabawy. Podpowiedzi znajdziemy  w książce "Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody".

                   "Nowe gry i zabawy pobudzające wszystkie zmysły", A. Erkert


Edukacja polisensoryczna (czyli poprzez wszystkie zmysły) przyspiesza przyswajanie nowej wiedzy oraz zdobywanie i utrwalanie umiejętności.

Każdy człowiek preferuje naukę określonym zmysłem. Jedni szybciej uczą się słuchając, inny wolą patrzeć, jeszcze inny muszą dotknąć i doświadczyć. Jesteśmy więc wzrokowcami, słuchowcami bądź kinestetykami.

Zabawy proponowane w tej książce zostały podzielone na rozdziały, każdy poświęcony konkretnemu zmysłowi: słuchu, wzroku, dotyku, węchu i smaku, równowagi oraz czucia.

"Zabawy w "podsłuchiwanie" służą temu, żeby pomóc dziecku obronić się przed nadmiarem bodźców akustycznych i zdiagnozować ewentualne problemy ze słuchem. Umożliwiają one prawdziwe słuchanie, rozróżnianie dźwięków i wreszcie komunikowanie się w grupie w sposób przyjazny dla ucha".

Zabawy wzrokowe "zachęcają dzieci do obserwowania, podziwiania, porównywania i wreszcie rozumienia otaczającego świata. Dzięki temu dzieci poznają lepiej siebie i innych, ale dowiadują się także wiele o swoim otoczeniu. Być może do tej pory nie zwracały na niektóre elementy świata zbyt wielkiej uwagi, a może w ogóle ich nie zauważały."

"Poszczególne części ciała różne reagują na dotyk, dlatego w zabawach starajmy się zachęcać dzieci do dotykania różnych przedmiotów nie tylko za pomocą rąk i nóg, ale i innych części ciała. Dzieci powinny w różny sposób poznawać świat poprzez odczuwanie i dotykanie".

"W opisywanych zabawach dzieci uczą się także rozpoznawać różne smaki i zapachy, nie tylko te kulinarne".

W rozdziale poświęconym czuciu, proponowane "ćwiczenia pomagają dzieciom w utrzymaniu odpowiedniej postawy ciała, w odpowiednim poruszaniu się i w orientowaniu się w przestrzeni. Dziecko dzięki nim lepiej rozumie siebie i potrafi sterować swoim działaniem, co bardzo pomaga w wykonywaniu codziennych czynności".

Ostatni rozdział, dotyczący zmysłu równowagi proponuje wiele zabaw takich jak huśtanie się, skakanie czy wspinanie. "Przydadzą się do tego przyrządy do ćwiczeń psychomotorycznych, które częściowo mogą zostać wykonane we własnym zakresie".

                              "Nowe gry i zabawy ruchowe" A. Erkert


Jaki jest grzech współczesnego dzieciństwa? U jednych- pogoń za wszelakimi zajęciami dodatkowymi, a u innych- na drugim biegunie- totalna bierność. A czy istnieje jedno rozwiązanie dla wszystkich? Owszem. To zabawy ruchowe! Propozycja ta jest prosta, banalna, lecz odpowiadająca potrzebom najmłodszych. I o to tu chodzi. Wpływają na rozwój fizyczny, społeczny, poznawczy, rozwijają umiejętności językowe, efektywnie motywują do dalszych działań, uczą kreatywności.

Zaproponowane w niniejszej książce zabawy nadają się na aktywne spędzenie czasu w pomieszczeniu (np. w czasie tak deszczowej pogody, jak dzisiaj) lub wyszalenie się na świeżym powietrzu. To także świetne pomysły na zajęcia śródlekcyjne, wychowania fizycznego czy sposób na zapomnienie o nudzie w świetlicy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...