Człowiek
to istota społeczna (za E. Aronson). Od zarania dziejów, by
przetrwać trzeba było żyć w grupie, łączyć siły i
umiejętności. Choć współczesny styl życia coraz częściej
charakteryzuje się przesiadywaniem przed komputerem, brakiem czasu
wolnego, braniem udziału w zorganizowanych akcjach, w których nie
wymaga się kontaktów z innymi- każdy z nas ostatecznie MUSI żyć
z ludźmi, wchodzić z nimi w interakcje- czy tego chce, czy nie.
Częste rozstania z najbliższymi, rozpad rodzin, jedynactwo,
przesiadywanie w cyberświecie itd. wpływa negatywnie na rozwijanie
umiejętności społecznych. Dzieci i młodzież mają coraz większe
problemy z nawiązywaniem oraz utrzymywaniem kontaktów z
rówieśnikami! Rodzice, nauczyciele, pracodawcy stawiają na
rywalizację i indywidualność, zapominając jak ważna jest
umiejętność współpracy!
Podejście
to jednak trzeba zmienić. Dziecko często po raz pierwszy wchodzi w
grupę dopiero w szkole podstawowej. Dlatego wychowawcy tego
szczebla edukacji pracują w kierunku kształtowania umiejętności
pracy w grupie. „Zgrana klasa. Ja- Ty- My. Gry i zabawy integrujące
zespół klasowy. Poradnik dla klas I- VI szkół podstawowych
ogólnodostępnych i integracyjnych” to poradnik o charakterze
terapeutycznym, zawierający propozycje oddziaływań wychowawczych,
które w niekonwencjonalny i ciekawy sposób ułatwiają każdemu
wychowawcy tworzenie spójnej grupy. Zastosowanie gier integrujących
grupę w zaplanowanych procesach nauczania daje prowadzącemu
możliwość sprawdzenia rozwoju i stopnia integracji grupy, co ma
korzystny wpływ na komunikację, zwiększa poczucie bezpieczeństwa,
poprawia nastrój, podnosząc tym samym gotowość do współdziałania.
Autorki
pogrupowały zabawy na kategorie: szkoła, rówieśnicy, ja, grupa i
gry, uczucia i emocje, stres- agresja- relaks. Każdej grze i
zabawie wyznaczyły cele wychowawcze i rewalidacyjne, podały
orientacyjny czas trwania oraz opisały dokładny przebieg.
Nie
wszystkie zabawy da się wykorzystać z najmłodszymi uczniami, gdyż
często wymagają one umiejętności pisania i czytania. Jednak każdy
nauczyciel, socjoterapeuta czy pedagog pracujący w szkole
podstawowej, a nawet w gimnazjum znajdzie w niniejszej publikacji
pomysły, które pomogą mu uatrakcyjnić kształtowanie umiejętności
pracy w grupie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.