czwartek, października 20, 2011

„ZGRANA KLASA JA- TY- MY”, A. Tomkiewicz- Bętkowska, J. Czubak, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2011

Człowiek to istota społeczna (za E. Aronson). Od zarania dziejów, by przetrwać trzeba było żyć w grupie, łączyć siły i umiejętności. Choć współczesny styl życia coraz częściej charakteryzuje się przesiadywaniem przed komputerem, brakiem czasu wolnego, braniem udziału w zorganizowanych akcjach, w których nie wymaga się kontaktów z innymi- każdy z nas ostatecznie MUSI żyć z ludźmi, wchodzić z nimi w interakcje- czy tego chce, czy nie. Częste rozstania z najbliższymi, rozpad rodzin, jedynactwo, przesiadywanie w cyberświecie itd. wpływa negatywnie na rozwijanie umiejętności społecznych. Dzieci i młodzież mają coraz większe problemy z nawiązywaniem oraz utrzymywaniem kontaktów z rówieśnikami! Rodzice, nauczyciele, pracodawcy stawiają na rywalizację i indywidualność, zapominając jak ważna jest umiejętność współpracy!

Podejście to jednak trzeba zmienić. Dziecko często po raz pierwszy wchodzi w grupę dopiero w szkole podstawowej. Dlatego wychowawcy tego szczebla edukacji pracują w kierunku kształtowania umiejętności pracy w grupie. „Zgrana klasa. Ja- Ty- My. Gry i zabawy integrujące zespół klasowy. Poradnik dla klas I- VI szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych” to poradnik o charakterze terapeutycznym, zawierający propozycje oddziaływań wychowawczych, które w niekonwencjonalny i ciekawy sposób ułatwiają każdemu wychowawcy tworzenie spójnej grupy. Zastosowanie gier integrujących grupę w zaplanowanych procesach nauczania daje prowadzącemu możliwość sprawdzenia rozwoju i stopnia integracji grupy, co ma korzystny wpływ na komunikację, zwiększa poczucie bezpieczeństwa, poprawia nastrój, podnosząc tym samym gotowość do współdziałania.

Autorki pogrupowały zabawy na kategorie: szkoła, rówieśnicy, ja, grupa i gry, uczucia i emocje, stres- agresja- relaks. Każdej grze i zabawie wyznaczyły cele wychowawcze i rewalidacyjne, podały orientacyjny czas trwania oraz opisały dokładny przebieg.

Nie wszystkie zabawy da się wykorzystać z najmłodszymi uczniami, gdyż często wymagają one umiejętności pisania i czytania. Jednak każdy nauczyciel, socjoterapeuta czy pedagog pracujący w szkole podstawowej, a nawet w gimnazjum znajdzie w niniejszej publikacji pomysły, które pomogą mu uatrakcyjnić kształtowanie umiejętności pracy w grupie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...