Są dzieci, które momentalnie nawiązują nowe znajomości. Gdzie by się nie pojawiły, tam od razu znajdują sobie kompanów do zabaw. Są otwarte na inne osoby, a także lubiane. Są również dzieci, którym- wydawać, by się mogło- nie zależy na towarzystwie. Czy jednak rzeczywiście nie potrzebują one kolegów i koleżanek, czy jest to ich schemat działania? A może czegoś się obawiają? Nie wiedzą jak nawiązać i podtrzymać relację? Nieśmiałość nieśmiałością, introwertyzm introwertyzmem, ale człowiek (tym bardziej mały) jest istotą społeczną i potrzebuje do swojego rozwoju różnorodnych doświadczeń społecznych. Warto temu sprzyjać, zachęcać i podpowiadać. Tym bardziej, że przedłużający się czas pandemii, nie wpływa korzystnie na kontakty z rówieśnimi. Specjaliści twierdzą, że nasze dorastające dzieci i młodzież zatrzymały się w rozwoju społecznym, a niektórzy nawet cofnęli się o pewne etapy. Jest to bardzo niepokojące. Co możemy zrobić jako rodzice?
Przede wszystkim pozwólmy naszym milusińskim spotykać się, choćby w mniejszym gronie. Może jeden dzień ulubiony kolega, koleżanka będą uczestniczyć w lekcjach online u Was, a innym razem u nich? Może po południu można wyjść wspólnie na plac zabaw, zorganizować mecz, zawody, spacer, piknik, wycieczkę rowerową i tym podobne spotkania? Podtrzymywanie relacji jest równie ważne jak dbanie o zdrowie fizyczne! Nie od dziś wiadomo, że posiadanie przyjaciółki, przyjaciela i dbanie o kontakty z nią, z nim wzmacnia układ odpornościowy!
Co jeszcze my- rodzice możemy zrobić? Jeżeli Wasze pociechy są w wieku 7 do 12 lat, zachęcam Was bardzo do zakupu i zabawy z książeczkami z serii Akceptuję, co czuję. O kilku z nich pisałam już wcześniej: 5 KSIĄŻEK, KTÓRE ROZWINĄ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ TWOJEGO DZIECKA oraz 3 KSIĄŻKI DLA DZIECI O BUDOWANIU RELACJI. Czas na kolejne tytuły- najnowsze!
"Akceptuję, co czuję. Przyjaźń. Jak się zaprzyjaźnić i przyjaźnić" Isabelle Filliozat, Margot Filliozat, Eric Veille, tłum. A. Wolna, Wydawnictwo Harperkids 2021
Kto by się spodziewał, że aby się dowiedzieć jak się zaprzyjaźnić, Waszym pociechom potrzebny będzie klej, nożyczki, gumka do mazania, kredki i pisaki i tym podobne przybory... Czy to już nie zapowiada się na super zabawę?
Na początek, wyjaśnijmy czym jest przyjaźń. Żeby się tego dowiedzieć, dziecię będzie musiało rozwiązać wykreślankę. Dalej, będziemy się zastanawiać nad cechami prawdziwego przyjaciela, nad emocjami (naszymi i innych ludzi), empatią, popracujemy nad pewnością siebie, nauczymy się przyjmować odmowy i samemu odmawiać, dowiemy się jak poradzić sobie w sytuacji wykluczenia z grupy (jako sprawcy, ofiary czy świadkowie), a w końcu jak rozwiązywać konflikty. To wszystko zadzieje się poprzez rozwiązywanie labiryntów, quizów, kolorowanie, przyklejanie naklejek (są częścią książeczki!), rysowanie, zakreślanie, dopisywanie, wycinanie, zabawę lusterkiem. Ta książka jest pełna kreatywnych pomysłów do zrealizowania raczej w pojedynkę, ale po to, by cieszyć się innymi aktywnościami już w większym gronie 😉
Ważną częścią publikacji jest część adresowana do rodziców. Jest to poradnik, w którym znajdziemy podpowiedzi, jak pomóc dziecku w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji, jak reagować na konflikty, jak wspierać nieśmiałego kilkulatka, jak pomóc przebrnąć rozstanie z przyjacielem, jak nauczyć pociechę dzielenia się z innymi, a nawet co zrobić, kiedy nasze dziecko jest agresywne. Porady zawierają zaledwie kilka stron, ale są niezwykle treściwe i praktyczne 💟.
Kategoria wiekowa: 6-12
Ilość stron: 72
Oprawa: miękka
"Akceptuję, co czuję. Kłócimy się, godzimy się" Isabelle Filliozat, Violene Riefolo, Chantal Rojzman, Clotka, tłum. A. Wolna, Wydawnictwo Harperkids 2021
Przyznam Wam się, że strasznie mnie denerwuje kiedy Moje Dzieci się kłócą ze sobą! No nie mogę spokojnie siedzieć, nie zwracać uwagi, nie wtrącać się, kiedy słyszę krzyki, wyzwiska, oskarżanie się nawzajem, a już najgorzej, jak dochodzi do płaczu lub szarpaniny 🙉 🙈 🙊. Strasznie mnie to boli i denerwuje, bo uczę ich czegoś zupełnie innego: rozmowy. Skąd się bierze to kłótliwe zachowanie? Przecież my z Mężem, ani z nikim innym- Rodziną, Znajomymi- nie "drzemy kotów"... Pocieszam się jednak tym, że Syn i Córka kłócą się "jedynie" między sobą, a także tym, że jest to przejściowy i rozwojowy trening umiejętności społecznych, w szczególności kłócenia się i godzenia.
Mając nadzieję, że pomogę im i sobie przyspieszyć ten etap 😅, pracujemy z książeczką "Kłócimy się, godzimy się". Jak podkreślają autorzy, najważniejsze, by konflikt nie wyzwalał agresji. Nam- rodzicom, nauczycielom czasem wydaje się, że konflikt jest już agresją, powodowany jest przez złość, a to nie prawda. Konflikty są potrzebne, pod warunkiem, że są konstruktywne, czyli doprowadzają do wyjaśnienia sprawy, kroku naprzód, bez ranienia drugiej strony. Kłócić się trzeba umieć!
Proponuję zacząć lekturę tej publikacji od poradnika dla rodziców. To zaledwie kilka stron, a zawarto na nich wiele przydatnych wskazówek, które naprawdę działają.
Natomiast część skierowana do dzieci, mogłabym podsumować słowami: "Wielka księga zabaw" 😊. I znowu, jak we wszystkich innych częściach serii Akceptuję, co czuję, kolorowanki, wycinanki, wyklejanki i inne zabawy na papierze, będą okazją do rozwoju empatii, szacunku, poczucia własnej wartości i inteligencji!
Kategoria wiekowa: 6-12
Ilość stron: 80
Oprawa: miękka
Powyższe książki, jak i pozostałe z serii Akceptuję, co czuję nie tylko są ciekawe i rozwijające, ale i pomocne zarówno dla ich młodych odbiorców, jak i rodziców. Zostały opracowane przez psychoterapeutkę i guru pozytywnego rodzicielstwa we Francji oraz współautorów, którzy specjalizują się w relacjach interpersonalnych.
Bardzo ciekawe, edukacyjne książeczki dla dzieci, czyli takie, jakie lubimy najbardziej :)
OdpowiedzUsuń