środa, grudnia 02, 2015

"CUDA WIANKI", M. Oklejak, Wyd. Egmont 2015


Zdecydowanie za mało u nas folkloru! Szykując tego posta, zależało mi na zdjęciach książki na folklorystycznym tle lub chociaż z jakimś jego motywem. Niestety, w domu nie mam nic, co wiązałoby się z naszą narodową kulturą! Ani jeden drobiażdżek! U Was też tak jest???

Tym bardziej więc, książka "Cuda wianki" to obowiązkowa pozycja do szczegółowego zapoznania się- dla nas- rodziców, jak i dla dzieci! A jest to wydanie zachwycające! Czytelnika urzekają kolory, kształty, ornamenty, różnorodność, ilustracje, pomysł- no wszystko! Nie ma się co dziwić, że tytuł ten dostał właśnie nominację w prestiżowym konkursie Książka Roku 2015 i jestem prawie pewna, że w finale otrzyma nagrodę ;) Bo rzeczywiście na to zasługuje.


Jak to jest z tym naszym polskim folklorem? Całkiem niedawno inspirowali się nim projektanci mody, lecz nie zauważyłam żadnego efektu ani na sklepowych witrynach, w kolekcjach, a tym bardziej w mojej szafie... Kiedyś w czasach szkolnych, co niektórzy znajomi tańczyli w zespole ludowym. Sami byli z tego dumni, lecz przez pozostałych trochę wyśmiewani. Do dziś to może być dla niektórych "obciach"... Pamiętacie sklepy Cepelia? Kilka dekad temu w moim mieście było ich kilka, dziś nawet nie wiem, czy został choć jeden, gdyż słuch o nich zaginął (pozostał sklep on-line)... Dzieciaki nie znają ludowych, regionalnych strojów, nie wykonują tradycyjnych wycinanek, nie tańczą, nie grają, nie śpiewają, gwara zanika... Polski folklor ginie, a jesteśmy temu winni my-dorośli, bo nie przekazujemy tradycji następnemu pokoleniu! Zmieńmy to w końcu, zróbmy coś!



Pierwszym krokiem do rozbudzenia zachwytu nad pięknem tradycyjnej polskiej kultury niech będą "Cuda wianki" Marianny Oklejak w naszych domach! Jestem pewna, że przypadną Wam do gustu ;)


2 komentarze:

  1. Folklor lubimy, ale książka na chwilę obecną nas nie przekonuje. Może jeszcze zmienimy zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  2. To jedna z najpiękniejszych książek dla dzieci, jakie wyszły w ostatnich latach. :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...