czwartek, maja 03, 2018

"O TYM MOŻNA ROZMAWIAĆ TYLKO Z KRÓLIKAMI" Anna Höglund, Wyd. Zakamarki 2018


Moim najtrudniejszym okresem w życiu był czas dojrzewania. Nie będę ukrywać, że chciałabym je wymazać z pamięci. Czułam się samotna, choć nie byłam sama. Czułam się obca, choć otaczali mnie bliscy. Czułam się niezrozumiana, choć starano się mnie zrozumieć. Czasy są już inne, młodzież jest inna, sami jesteśmy innymi rodzicami, niż nasi rodzice, sytuacja polityczna, zagrożenia- tyle nas różni od współczesnej młodzieży, a jednak strach przed wyobcowaniem, to poczucie "inności", lęki przed byciem nieakceptowanym są wciąż aktualne.

Najgorsze jest to, że za kilka lat będą przeżywać prawdopodobnie podobne emocje MOJE DZIECI!

"O tym można rozmawiać tylko z królikami" to krótka opowieść- picturebook dla nastolatków. W sposób niezwykle poetycki porusza temat budowania swojej tożsamości. Ukazuje spektrum przeżywanych uczuć oraz potrzeb w okresie poszukiwania siebie. Główny bohater przedstawiony jest w postaci białego królika, z którym czytelnikowi łatwo się utożsamić. Sceneria historii jest mroczna, nastrój depresyjny- zupełnie odzwierciedlający emocjonalność młodzieży. Jednakże autorka umiejętnie dochodzi do podania ręki dorastającemu czytelnikowi, udowadniając, że nie jest on sam:

" (...) były przede mną inne króliki,
Które czuły podobnie i to nazwały.
Poczułem z nimi niemal rodzaj wspólnoty."


Dla białego królika wsparciem okazuje się dziadek. Pozwala on dojrzeć królikowi i dostrzec w samym sobie przyjaciela:

"Zgadzam się, że każdy jest dla siebie największym wrogiem.
Ale jeśli wszystko jest jednocześnie swoim przeciwieństwem,
to każdy może być też dla siebie najlepszym przyjacielem."



Pięknie wydana książka "O tym można rozmawiać tylko z królikami" trafia prosto w serca nie tylko nastolatków, ale i dorosłych. Literacka perełka!


Kategoria wiekowa: 13+
Ilość stron: 60
Oprawa: twarda

2 komentarze:

  1. Ja też swój okres dojrzewania nie najlepiej wspominam, pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa książka. Ilustracje są przepiękne i mają fajny klimat.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...