sobota, stycznia 31, 2015

JAK WŁASNY BIZNES ZMIENIA KOBIETY?


Na stronie internetowej mojego ulubionego miesięcznika "Zwierciadło", przeczytałam właśnie ciekawy artykuł. Pomyślałam, że może i zainteresuje te z Was, które myślą o założeniu własnej firmy. Pewnie zastanawiacie się, czy macie szanse na sukces. Zatem przeczytajcie:

(poniższy tekst pochodzi ze strony http://zwierciadlo.pl/2015/praca-i-finanse/jak-kobiety-zmieniaja-sie-po-zalozeniu-biznesu i to nie ja jestem jego autorem)

Według statystyk w Polsce notuje się obecnie najwyższy w Europie i na świecie wskaźnik przedsiębiorczości kobiet. Jednak jest stosunkowo mało badań prowadzonych w tym zakresie w kraju. Brak także badań monitorujących losy tej samej grupy w dłuższym okresie. Psycholog SWPS postawiła sobie za cel sprawdzenie, co wpływa na sukces przedsiębiorczy i jak następnie zmienia on kobiety.

Czy istnieje kod odpowiedzialny za sukces biznesowy kobiet? Metaforycznie można tak powiedzieć. Te, które odniosą sukces w biznesie, różnią się temperamentem, osobowością, przekonaniami i postawami od swoich koleżanek, które poniosą porażkę lub nie zamierzają zajmować się biznesem. Co więcej, samo rozkręcenie własnej firmy powoduje zmiany ich przekonań i postaw. „Jest to tak ważne wydarzenie życiowe, że może nawet modyfikować cechy temperamentu”, tłumaczy dr Magda Drzewiecka-Sarosiek, która prowadziła badania* w ramach pracy doktorskiej w SWPS.

W badaniu wzięło udział prawie 450 pań, z których połowa właśnie podjęła decyzję o założeniu własnej firmy, a w przypadku reszty – od podjęcia tej decyzji upłynął rok. Pozwoliło to na porównanie tej samej grupy w dwóch ważnych życiowo momentach. Wyniki wyraźnie pokazują, że na decyzje o podjęciu ryzyka zawodowego wpływają temperament, osobowość i poczucie własnej przedsiębiorczości. „Badanie wykazało, że inne zmienne decydują o intencji przedsiębiorczej, a inne o obiektywnym i subiektywnym sukcesie w spełnieniu planów zawodowych”, dodaje dr Drzewiecka-Sarosiek.

Jakie czynniki wewnętrzne wpływają na osiągnięcie sukcesu?


Cechy temperamentu i osobowości wpływają pośrednio na to, czy kobieta osiągnie sukces
w biznesie, ale o ostatecznym powodzeniu decyduje intensywność odczuwanych pozytywnych emocji. O tym, czy czuje, że odniosła sukces, decyduje tylko jej temperament. Jak dodaje badaczka, panie, których plan na biznes powiódł się, prezentują najniższy poziom reaktywności emocjonalnej (co oznacza dużą odporność emocjonalną) i perseweratywności (mają małe skłonności do rozpamiętywania i przeżywania minionych zdarzeń) a także najwyższy poziom aktywności, wytrzymałości, ekstrawersji, sumienności, optymizmu, przekonania o własnej skuteczności i zadowolenia z życia. „Osoby, które łatwiej się relaksują, patrzą optymistycznie w przyszłość, oczekują najlepszego nawet w niepewnych czasach, zazwyczaj osiągają lepsze wyniki biznesowe”, dodaje autorka.
Analiza wyników pokazała, że wbrew potocznej opinii o genetycznie ukształtowanym temperamencie wcale nie jest on niezmienny. Cechy zmieniają się w związku z wystąpieniem zdarzeń uważanych za pozytywne, tj. odniesienia sukcesu. Bilans rozpoczęcia własnej działalności jest na początku ujemny: spada poziom wrażliwości i optymizmu, a rośnie stres. To ważna informacja dla bliskich i przyjaciół , którzy chcą wspierać kobiety w ich decyzji o założeniu biznesu.
Wyniki badania mogą także okazać się przydatne przy tworzeniu programów szkoleń dla kobiet przedsiębiorców, ponieważ pokazują zasadność rozwijania różnych umiejętności w zależności od etapu firmy. „Na początku należy głównie oddziaływać na poczucie skuteczności, więc inwestować w  wiedzę z zakresu zarządzania firmą, księgowości, marketingu, analizy branży i konkurencji. W fazie prowadzenia firmy najważniejsze jest natomiast zadbanie o dobrostan kobiet. Warto postawić wtedy na wsparcie emocjonalne w postaci coachingu indywidualnego lub spotkania networkingowe z większą grupą”, mówi dr Drzewiecka-Sarosiek.


* Badanie zostało przeprowadzone w latach 2012-2013,w ramach pracy doktorskiej Magdy Drzewieckiej-Sarosiek obronionej w 2014 roku pod opieką naukową dr hab. Anny Zalewskiej, prof. SWPS, mat.pras. SWPS


3 komentarze:

  1. To prawda, biznes potrafi zmienić człowieka. Kiedy ja postanowiłam zmienić swoje życie i zdecydowałam się na kupno spółki również byłam innym człowiekiem. A teraz? Teraz jestem szczęśliwa i naprawdę zdecydowana na to co chcę dalej robić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki, by dalej tak było! Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Zgadzam się w 100%. Ja kilka lat temu otworzyłam firmę i chyba mogę powiedzieć, że jestem innym człowiekiem. Inna jest też moja firma. Bardzo się rozwinęła. Dowodem na to jest m.in. wdrożenie całkiem sporego systemu dynamics 365 for operations. Był on naprawdę potrzebny i bardzo usprawnił wszystkie procesy.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...