piątek, stycznia 03, 2020

"CO TO TEN RAK?" Dr Sarah Herlofsen, Dagmar Geisler, tłum. J. Maksymowicz- Hamann, Wydawnictwo Mamania 2019



Rak odebrał Moim Dzieciom obie Babcie, a mi Mamę i Teściową. Kiedy odeszła Jedna, po zaledwie kilku tygodniach pożegnaliśmy Drugą. Kiedy ja sama byłam dzieckiem, choć dużo starszym, choroby nowotworowe także odebrały mi obu Dziadków oraz Babcię. Każdy z nas zna kogoś, kto chorował lub choruje na raka. Onkolodzy są pewni, że w ciągu najbliższych dekad chorych będzie ciągle przybywać, aż do tego stopnia, że co trzeci z nas będzie musiał się zmierzyć z nowotworem.

Diagnoza onkologiczna zawsze wywołuje wiele emocji. Pojawia się strach, złość, smutek, jak i cały wachlarz innych uczuć. Każdy z nas reaguje inaczej, ale zawsze jest to szok i niedowierzanie. Zawsze też choroba nas zmienia- obojętnie czy dotknęła nas, czy naszych bliskich. Jeżeli mamy dzieci, one to widzą. Jeszcze gorzej, kiedy to właśnie niewinne młode istotki dopada ta przeklęta choroba 😠. One doskonale czują i domyślają się, co się dzieje. A kiedy ich pytania i emocje pozostają bez odpowiedzi, rodzą się lęki, stereotypy i nietrafne wyobrażenia. Dlatego trzeba rozmawiać z dziećmi!

Książka "Co to ten rak?" pomoże rodzicom podjąć z pociechami temat choroby nowotworowej, a dzieciom odpowie na wiele pytań, rozwieje wątpliwości. Co to jest komórka nowotworowa? Dlaczego właśnie ja zachorowałem? Czy zrobiłem coś nie tak? Czy mogę się przytulić do mojej chorej babci? Czy mogę się bawić z moim chorym na raka kolegą? Czy ja też wtedy zachoruję? Co się dzieje podczas operacji? Co to jest chemioterapia? Czy rak może wrócić? Czemu tata jest ciągle zmęczony? Czy nadal będę mógł zostać strażakiem, kiedy dorosnę? Jak długo trwa choroba nowotworowa? Czy na raka można umrzeć? Gdzie jest teraz mój dziadek? Na te oraz wiele innych pytań znajdziecie tu odpowiedź. Dorośli mogą je czytać na głos lub dzieci mogą to robić samodzielnie.




Ta wartościowa publikacja jest wzbogacona o zabawne ilustracje opatrzone dowcipnymi komentarzami, które skutecznie nadają potrzebnej lekkości w tym trudnym temacie. Wszystko dzieje się z odpowiednim wyczuciem smaku, by nikogo nie urazić.


Natomiast w posłowiu dla dorosłych dowiemy się, w jaki sposób wykorzystać tę książkę: ile powiedzieć dziecku, jak to zrobić, co powiedzieć, jeśli nie znamy odpowiedzi, jakich reakcji najmłodszych możemy się spodziewać, gdzie szukać pomocy fachowców (psychoonkologów w Polsce), jak rozmawiać z innymi osobami z naszego otoczenia, także z rówieśnikami pociechy?

"Co to ten rak?" to bardzo cenna książeczka, która pomoże wielu rodzinom z dziećmi podjąć i rozjaśnić ten trudny temat.


Kategoria wiekowa: 6+
Ilość stron: 96
Oprawa: twarda




1 komentarz:

  1. Bardzo ważna i potrzebna książka. Cieszę się, że poważne tematy są poruszane w literaturze dla młodszych czytelników. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...