niedziela, sierpnia 25, 2024

"JAK MÓWIĆ NIE. O wyznaczaniu granic w relacjach, w szkole, i w internecie" Michelle Elman, tłum. A. Gardaś, Wydawnictwo Znak 2024

 



Wiem, wszystko wiem i rozumiem- mamy dosyć wysłuchiwania protestów naszych dzieci:

"Nie, nie pójdę do cioci!"
"Nie będę tego jeść!"
"Nie pójdę do przedszkola/ szkoły!"
"Nie lubię cię!"
...

Znacie to, prawda?

Mamy problem z Nie naszych milusińskich, przyznajcie... Męczy nas ciągłe Nie, więc denerwujemy się i urabiamy nasze dzieci na Tak.
Zarówno my byliśmy wychowywani, jak i nasze pociechy są wychowywane do kultury mówienia TAK. Bo niegrzecznie jest odmawiać, trzeba być miłym. Więc skłaniamy dzieci do rezygnowania z siebie, do pozwalania na przekraczanie ich granic, do uległości... Bo tak nam łatwiej- zarówno rodzicom, jak i nauczycielom. A później takie dzieci stają się dorosłymi, którzy pozwalają wchodzić szefowi lub koledze, koleżance na głowę, którzy pozwalają, by politycy decydowali o ich życiu, by inni naruszali ich osobistą przestrzeń, by padali w sidła oszustów i manipulatorów. Inną konsekwencją jest depresja, lęki i inne problemy psychiczne. Szczególnie brak asertywności dotyczy dziewczyn, kobiet. 

Czy tego chcemy dla naszych dzieci? NIE!

Młode osoby zadają sobie często tego typu pytania:

❓Co, jeśli odmówię pójścia (na imprezę, do kina, gdziekolwiek) i już nigdy więcej nie dostanę zaproszenia?

❓Co, jeśli inni przestaną mnie lubić, bo nie zrobię tego, czego chcą?

❓Nikt nie lajkuje moich zdjęć. Czy ludzie mnie nie lubią?

❓Dlaczego robi mi się smutno od przeglądania własnych zdjęć?

❓Jak mam powstrzymać rodzeństwo przed wchodzeniem do mojego pokoju bez pozwolenia?

❓Co zrobić, gdy rodzice chcą, bym wzięła, wziął stronę któregoś z nich w konflikcie?

❓Jak sprawić, by rodzice uszanowali moją prywatność?

❓Dlaczego inne rodziny są normalne, a moja nie?

❓Kiedy wolno mi odmówić nauczycielom- i jak mam to zrobić?

❓Jak zareagować, gdy nauczyciel karze mnie za coś, co nie było moją winą?

❓Jak powiedzieć komuś, żeby przestał mnie przytulać?

❓Jak odmówić pocałunku?

❓Co zrobić, gdy nie mam pewności, czy czegoś chcę, czy nie?

❓Co powiedzieć, gdy ktoś wyśmiewa mój wygląd?

❓Dlaczego różnię się wyglądem od swoich znajomych?

❓Skąd wiedzieć, kiedy powiedzieć "dość"?

Tych pytań kotłuje się w głowach nastolatków jeszcze więcej! Te powyższe i dużo więcej stawia Michelle Elman w swojej książce "Jak mówić NIE", a także na nie odpowiada. Autorka porusza temat stawiania granic rówieśnikom, członkom rodziny i obcym. Podpowiada jak to robić w szkole, w domu, w internecie i gdziekolwiek indziej. Uświadamia również, że granice należy postawić w obronie własnego ciała i postrzegania siebie. 


Michelle Elman podsuwa pomysły jak sobie radzić w codziennych sytuacjach: co powiedzieć, co zrobić, jak asertywnie zareagować. I mimo tego, że jestem już dawno dorosła i mam sporo doświadczeń na swoim życiowym koncie, to też wiele wyniosłam z lektury dla siebie. Wiele było dla mnie wartym uwagi przypomnieniem (ale gdy byłam nastolatkom nie miałam o tym pojęcia), a jednak na przykład w relacjach online nie zawsze wiem, jak się zachować. 


Szczególnie doceniam w tej książce poruszenie tematu włączenia dziecka (obojętnie w jakim jest ono wieku!) w kłótnie i nieporozumienia rodziców. Niestety niektóre osoby są zmuszane do stawania pomiędzy rodzicami. Takie sytuacje w ogóle nie powinny mieć miejsca! I Autorka próbuje o tym przekonać swoich czytelników:

"To nie twoja rola, żeby naprawiać małżeństwo rodziców! Terapia rodziców to nie twoja działka! (...)."

Nawet podpowiada jakich słów użyć, by nastolatek mógł z godnością wybrnąć z tej trudnej dla niego sytuacji.

Cała książka pełna jest ważnych słów, które powinien sobie do głowy wbić każdy, na przykład:

"Proszenie o pomoc to akt odwagi"
"Słowo >>nie<< nie jest niegrzeczne!"
"Nigdy nie wolno przyznawać racji tym, którzy nas wyśmiewają!" 
 

Mówię Wam, to cudowna, wartościowa i bliskościowa lektura! Radzę Wam szybko ją kupić dla swojej pociechy, a także na prezent dla innych młodych osób, ponieważ coś mi się wydaje, że cały nakład szybko zostanie wyprzedany! Kupujcie na zapas (jeśli musicie czekać na jakąś okazję albo Wasze dziecko jest jeszcze za małe), obdarowujcie kogo trzeba i szerzcie po świecie moc mówienia "NIE"!
To jest lektura, której potrzeba młodym ludziom, a szczególnie dziewczynkom! 


 

Kategoria wiekowa: 10+
Ilość stron:
240
Oprawa:
twarda

 

 

 💥

Wpis powstał we współpracy z Wydawnictwem Znak,
nie miało to jednak wpływu na moją opinię o książce.

Dziękuję za przekazanie egzemplarza recenzenckiego!

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...