poniedziałek, marca 18, 2019

"JAK ZAWSZE" Zygmunt Miłoszewski, Wydawnictwo WAB 2017


Na tę książkę czaiłam się od zapowiedzi wydawniczych, czyli gdzieś od jesieni 2017 roku. Po kilku tygodniach od premiery odechciało mi się po nią sięgać, ze względu na wielki szum medialny dookoła niej. Unikam rzeczy reklamowanych do przesady. Kiedy skończył się cały ten rozgłos, moja chęć i ciekawość na Miłoszewskiego powróciła. I w końcu się poddałam... 😊

Po kilku stronach jednak ogarnęło mnie wielkie rozczarowanie: dżizys! Toż to powieść erotyczna! A w takich nie gustuję. W tym przypadku: co mnie obchodzi życie intymne jakiś 80- latków?! Ponownie zapoznałam się z opisem wydawniczym... No dobra, jeszcze jeden rozdział... I wtedy właśnie przepadłam... Książka pochłonęła mnie całkowicie w swój świat, od którego trudno było się oderwać. 

"Na zawsze" to komedia pełna ironii, absurdu, opisów nieistniejącej powojennej Warszawy. Lektura ta jest jak podróż do przeszłości, a jednocześnie podejmowane są tu tematy ponadczasowe. Walka o wolność kraju, o odbudowę miasta, o wartości, oraz o siebie.

Zapytacie może, ale po co wplątał się tu wątek erotyczny i to jeszcze na samym początku powieści?! Otóż okazuje się, że jest on istotny. Para 80- latków świętuje właśnie swoje 50-lecie bycia razem. Jako staruszkowie, mają inne podejście do seksu, randki, postrzegania siebie i partnera, niż wtedy, gdy byli młodzi. Podczas fali ich orgazmów ("Jak to mówią: wszystkie orgazmy przeleciały mi przed oczami" 😄), przenoszą się do czasów, kiedy się poznali. Oboje są świadomi swojej zaskakującej podróży w czasie. Teraz mają szansę przeżyć to jeszcze raz. Czy dokonają tych samych wyborów życiowych? Czy pójdą za głosem żalu dojrzałych ludzi, że mogli przecież żyć inaczej, pójść inną drogą? Czy Polacy jako naród pójdzie w inną stronę, czy powtórzy swoją historię? 

Bardzo ciekawa książka, która od razu wzbudza refleksję: czy gdybym ja także dostała drugą szansę przeżycia swojego życia, czy coś bym zmieniła? 

Jeżeli jeszcze nie czytaliście- polecam!

Za książkę dziękuję księgarni internetowej https://www.gandalf.com.pl/.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...