poniedziałek, października 05, 2020

MINDFULNESS DLA DZIECI

 



W brytyjskich szkołach trwa właśnie realizacja pilotażowego programu mindfulness. Na razie objętych jest nim kilkaset placówek, ale być może już za kilka lat, będzie to obowiązkowa forma zajęć dla wszystkich uczniów. Czy stanie się tak kiedyś w Polsce? Raczej nie tak szybko 😟. Niby jednym z podstawowych kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2020/2021 jest zapewnienie wsparcia psychologiczno- pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, lecz w praktyce we wszystkich szkołach obcięto etaty pedagogom i psychologom, zlikwidowano w dużej części publiczną pomoc psychiatryczną oraz psychologiczną dla dzieci i młodzieży, zamknięto prawie wszystkie oddziały psychiatrii dziecięcej w kraju. Jest więc bardzo źle! A czasy niestety nie wpływają na dobrą kondycję psychiczną. Izolacja, konieczność dostosowania się do procedur epidemiologicznych, lęk przed zarażeniem, stres, pęd za nadgonieniem zaległości z nauczania zdalnego i inne czynniki burzą równowagę psychiczną nas wszystkich, ale przede wszystkim najmłodszych. Musimy zadbać o psychikę naszych dzieci! Nawet jeśli wydaje nam się, że jest w porządku, załamanie może przyjść nagle i niekoniecznie teraz. To mogą być tłumione emocje, czy próby radzenia sobie z nową rzeczywistością na swój sposób- niekoniecznie konstruktywny. Wiele dzieci ma także niezaspokojone potrzeby rozwojowe, psychiczne, doświadczają napięć.

Co możemy zrobić? Przede wszystkim być obecnym w życiu naszych pociech. Rozmawiać, zainteresować się nie tylko tym, co w szkole, spędzać wspólnie czas, odciąć się od mediów, które tylko podsycają lęk. A jeśli jest taka potrzeba, nie wstydzić się i nie bać poprosić o pomoc specjalistę, choć wiadomo- prywatnie (innej możliwości raczej nie ma).

Zachęcam również do wspólnego treningu mindfulness 💚. Polecałam Wam już kiedyś poradniki dla rodziny związane z tym tematem tutaj. Dzisiaj mam te adresowane konkretnie do dzieci.

"Mindfulness dla dzieci" Carole P. Roman, J. Robin Albertson- Wren, tłum. J. Sugiero, Wydawnictwo Helion 2020

Ta książeczka nastawiona jest na praktykę uważności, bez zbędnej teorii. I bardzo dobrze, ponieważ dzieci nie potrzebują definicji, a doświadczania.

Znajdziemy tu 15 krótkich opowiadań dla najmłodszych, przedstawiających codzienne trudne sytuacje, z którymi często mogą się spotkać: niesprawiedliwe oskarżenia, kłótnie, strach przed wystąpieniem przed klasą, dręczenie, nadmiar obowiązków, niepowodzenia szkolne, utrata przyjaźni, brak umiejętności przegrywania/ radzenia sobie z porażką. Tak naprawdę najważniejsze są emocje, które dzieci odczuwają i to w różnych  momentach. Pojawia się frustracja, złość, rozżalenie, strach, poczucie winy, poczucie przytłoczenia, stres, niepokój, zażenowanie, wstyd, zazdrość, przytłoczenie, wstyd, samotność, smutek, poczucie krzywdy, żal. Właśnie w odniesieniu do tych emocji, autorzy tej książki proponują praktyczne, przyjemne i łatwe do wykonania ćwiczenia. Mają one uspokoić, poprawić samopoczucie i oddać dziecku kontrolę nad sytuacją, by podjąć odpowiednią w danej chwili decyzję. Ćwiczenia mają formę zabawy i jeśli zaangażujemy się we wspólne ich wykonywanie regularnie, po jakimś czasie nasza pociecha będzie potrafiła je zastosować sama nie tylko w naszej obecności, ale i na przykład w szkole
Natomiast opisane tu historie są również świetnym pretekstem to

rozmowy o doświadczeniach naszych latorośli, co pogłębia bliskość i zaspokaja również inne potrzeby młodego człowieka.

Opowiadania uzupełniają kolorowe ilustracje.


Kategoria wiekowa: 6-10
Ilość stron: 80
Oprawa: miękka



"Mindfulness dla dzieci" Uz Afzal, tłum. M. Ryżewska, Wydawnictwo Studio Kolor 2020

Autorka tego poradnika jest doświadczoną nauczycielką mindfulness w Wielkiej Brytanii- prowadzi takie zajęcia już od wielu lat. Swoją książkę adresuje do rodziców, opiekunów i nauczycieli dzieci w wieku 4-11 lat. Będąc nimi, sami możecie wybrać, które ćwiczenie będzie pomocne Waszej latorośli. Możecie także dostosować opis ćwiczenia do poziomu rozumowania dziecka. Warto jednak najpierw przećwiczyć propozycję na sobie- nie tylko ułatwi to przekazanie malcowi o co nam chodzi, ale też sami doświadczycie efektów, jakie daje jego wykonanie. Bo ta praktyka jest również idealna dla dorosłych 😊



Książka ta jest bardziej obszerna od powyższej, a to ze względu na zamieszczenie w niej podstaw teoretycznych mindfulness, łącznie z odniesieniem do neurobiologii. Co ciekawe, choć są one skierowane do rodziców, autorka podaje wskazówki, jak przedstawić je w uproszczonej wersji najmłodszym. Czyta się to miło i zrozumiale.

Być może Wy bądź Wasze dziecko zastanawiacie się, czy mindfulness to praktyka religijna. Może sądzicie, że jest to opróżnianie umysłu. Być może wydaje Wam się, że chodzi w niej o to, by być cały czas spokojnym i szczęśliwym. A czy trzeba  siedzieć na poduszce po turecku? Hmmm, a może uważność jest tylko dla ludzi zestresowanych? Tutaj znajdziecie odpowiedzi na te i inne pytania, wątpliwości. Warto je rozwiać, by nie powielać mitów.

Pierwszymi ćwiczeniami są te związane z oddechem. To podstawowa czynność naszego organizmu. Oddychamy wszyscy. Robimy to mechanicznie, nieświadomie, bez wysiłku. Musimy to robić, by żyć. Niby nie ma nic prostszego, a jednak okazuje się, że mało kto, potrafi to robić prawidłowo. Chciałoby się zaprotestować- skoro żyjemy, oddychamy skutecznie, a więc prawidłowo. Tymczasem oddech może przynosić ukojenie, spokój, ulgę, a tego raczej nie doświadczamy przy każdym nabieraniu i wydmuchiwaniu powietrza, prawda? A no właśnie! Dopiero koncentracja na oddechu daje człowiekowi moc. Oddech to podstawa mindfulness. Od niego właśnie warto zacząć i uczyć istotną częścią świadomego życia.

Uważność można praktykować w każdej chwili, codziennie, i to nie tylko oddychając. Można zacząć już od pobudki, doświadczając uważności podczas spożywania posiłku, szykując się do przedszkola/ szkoły/ pracy, chodząc, podróżując, ucząc się, myśląc, radząc sobie z trudnościami, ograniczając czas przed ekranem, słuchając wypowiedzi innych, dostrajając się do nastroju rozmówcy, rozpoznając swoje emocje, tańcząc, grając w piłkę, uwalniając kreatywność, będąc życzliwym i wdzięcznym, śpiąc, a także robiąc wszystko inne, cokolwiek!


Kategoria wiekowa: rodzice dzieci 4+
Ilość stron: 176
Oprawa: miękka


Z tymi dwiema książkami na pewno łatwiej będzie Wam rozpocząć z dzieckiem przygodę z uważnością 👍

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...