sobota, marca 11, 2017

3 KSIĄŻKI DLA DZIECI PORUSZAJĄCE TRUDNE TEMATY


Uważam, że jednym z najlepszych wstępów do trudnych rozmów z dziećmi i młodzieżą są odpowiednio dopasowane lektury. Utrata dziecka, adopcja, rówieśnik z zespołem Aspergera, pierwszy stan zakochania... Nie można o tym milczeć- warto rozmawiać!


1. "Ten drugi", M. Szloser, Wyd. Impuls 2016


To krótka, pięknie zilustrowana książeczka opowiadająca o najgorszej tragedii, jaka może spotkać rodzinę, a mianowicie o śmierci dziecka. Wydawać by się mogło, że opowieść taka musi być ciężka, obarczona łzami i traumą. Niektórzy może i nawet nie odważyliby czytać podobnej historii dziecku. Lecz książeczka ta napisana jest niezwykle ciepły, delikatny i wzruszający sposób. Oczywiście, nie sposób ominąć emocji, jednak nie są one przytłaczające.


Ilustracje wydają mi się oryginalne i nieoczywiste, co pozwala małemu czytelnikowi interpretować tekst według swojego stopnia wrażliwości oraz etapu rozwoju.
Kategoria wiekowa: 3-9
Ilość stron: 28
Oprawa: miękka


2. "Inny niż wszyscy", P. Nilsson, Wyd. Zakamarki 2017


"Skąd wiadomo, że jest się normalnym?". Zastanów się chwilę nad tym pytaniem... Jest się normalnym, gdy zachowuje się zwyczajnie. Ale kto we współczesnym świecie chce być zwyczajny?

Jako dziecko często zadawałam sobie to pytanie, chociaż nigdy nie miałam powodów, by się nad tym zastanawiać. A jednak! Zastanawiałam się nad tym, widząc różnorodność ludzkich zachowań. Do jakich wniosków ostatecznie doszłam? Że każdy jest zupełnie inny i dzięki temu jest taki fajny! Różnorodność jest ciekawa, fascynująca. Tylko, czy wszyscy tak myślą? I czy zawsze tak jest?

"Nie ma normalnych ludzi (...). Nikt nie jest zwyczajny. Jesteśmy niezwyczajni i nienormalni na różne sposoby."


Książeczka napisana przez szwedzkiego autora- Pera Nilssona opowiada o chłopcu z zespołem Aspergera, koledze z ADHD, który mu dokucza oraz o rozważaniach "zwyczajnego" Dawida na temat normalności. Lektura doskonale skłania do refleksji, wywołuje dyskusję, i to nie tylko na temat powyższych diagnoz, ale właściwie każdego zachowania.

"Inny niż wszyscy" to ważna książka, idealna do przeczytania w szkole, jak i w domu!

Kategoria wiekowa: 7-12
Ilość stron: 68
Oprawa: twarda
3. "Zakochałem się w Milenie", P. Nilsson, Wyd. Zakamarki 2017


Pamiętasz swoją pierwszą szkolną miłość? Moją przeżyłam jako 8-latka. Pamiętam, że nie chciałam wtedy o tym z nikim rozmawiać, chociaż zupełnie nie rozumiałam, co się wtedy we mnie działo 😉. Dzisiaj uśmiecham się z nostalgią na samo wspomnienie, ale wtedy czułam się dziwnie. Zadawałam sobie pytania- czy to prawdziwa miłość, czy on i ja już ze sobą chodzimy, kiedy właściwie wiadomo, że jest się parą etc. Śmieszne, co nie? Ale nie ma się co śmiać! Dla dziecka to są szalenie ważne wątpliwości i uczucia!

"Zakochałem się w Milenie" to także książeczka szwedzkiego autora- Peraa Nilssonaa (tego samego co "Inny niż wszyscy"). Opowiada historię Dawida (również znanego z poprzedniej książki), który bardzo chciał zwrócić na siebie uwagę koleżanki z klasy- Mileny. Próbuje ją rozśmieszyć, próbuje się ośmieszyć, zachwycić swą inteligencją, źle się zachowywać (bo przecież "najładniejsze dziewczyny zawsze ciągnie do największych łobuzów."), sprawić jej upominek, aż w końcu zwykłe, przypadkowe spotkanie wszystko zmienia 😉 Jak to często w życiu bywa...



Świetna, ciepła i zabawna książeczka. Żałuję, że nie przeczytałam jej swoim Uczniom z okazji Walentynek, ale przecież o tak ważnych sprawach można rozmawiać każdego dnia, prawda? Polecam i Wam!
Kategoria wiekowa: 7-12
Ilość stron: 68
Oprawa: twarda


Swoją listę książek, poruszających trudne tematy spuentuję: warto czytać, a później to przegadać!

1 komentarz:

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...