poniedziałek, sierpnia 30, 2021

"DYSKRYMINACJA" Emma Strack, Maria Frade, tłum. T. Swoboda, Wydawnictwo Adamada 2021

 



Każdy z nas jest inny. Jest innego pochodzenia, inaczej wygląda, ma inne wartości, inne potrzeby, słabości, kocha inaczej. Właśnie w tej odmienności jest piękno i siła. A mimo to, nieustannie i niezależnie od szerokości geograficznej dochodzi do aktów dyskryminacji. Bo zawsze znajdzie się ktoś, kto uważa się za lepszego lub chociażby "bardziej normalnego" od pozostałych.

O tym trzeba rozmawiać już od najmłodszych lat. Trzeba uświadomić dzieciaki czym jest dyskryminacja i zastanowić się wspólnie dlaczego do niej dochodzi i jak możemy do niej nie dopuszczać. Ba, zastanowić musimy się przede wszystkim my, dorośli, bo to my tworzymy podziały i jako wartości przekazujemy je młodszemu pokoleniu, które często bez zastanowienia je przyjmuje (bo przecież jesteśmy dla nich wzorcem). Z tego powodu właśnie, trafiła do naszego domu książka "Dyskryminacja".


To lektura w takiej samej mierze graficzna, jak i tekstowa- jedno przenika w drugie, świetnie się komponując. Autorki pochodzą z Francji, dlatego wiele faktów odnosi się do tego kraju, ale to nie szkodzi- to przecież temat międzynarodowy! Znajdziemy tutaj przykłady dyskryminacji z historii dawnej i współczesnej, jak i znane nam z ostatnich lat, a nawet w chwili obecnej.


Czasem mam wrażenie, że ludzie nie wiedzą, co robią. "Że ja dyskryminuję?! Ja?! A co ja właściwie takiego robię?!" No właśnie. Zacznijmy więc od tego, czym jest dyskryminacja. W tej książce zostało to opisane "esencjonalnie, z ogromnym ładunkiem wiedzy, zilustrowane przykładami z całego świata." Mamy tutaj odniesienia do dyskryminacji ze względu na pochodzenie, wygląd, tożsamość, przynależność grupową i stan zdrowia. Poruszone są między innymi takie tematy jak rasizm, niewolnictwo, nienormatywność, stereotypy, seksizm, orientacja seksualna, nazizm, prześladowania, niepełnosprawność. Same fakty i dowody, by otworzyć w końcu oczy i powiedzieć "STOP!".


Choć wybrałam tę książkę dla Moich Dzieci w wieku wczesnoszkolnym, podczas wspólnego czytania okazało się, że to jednak lektura dla starszych- bardziej młodzieży i dorosłych. Mimo tego, nie zniechęciło nas to! Syn z Córką bardzo chętnie podejmowali temat, a ja czytając, dostosowywałam na bieżąco słowa do ich wrażliwości emocjonalnej i możliwości rozumowania. Wynikły z tego bardzo wartościowe rozmowy, które mam nadzieję, że zostaną w ich sercach i głowach 💖




Kategoria wiekowa: do samodzielnego czytania 14 +; z asystą rodzica wcześniej
Ilość stron: 160
Oprawa: miękka










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...