niedziela, grudnia 10, 2023

"TAK DZIAŁA MÓZG. Jak mądrze dbać o jego funkcjonowanie" dr Asia Podgórska, Wydawnictwo WAB 2023

Zdecydowanie najpotężniejszy, najbardziej skomplikowany komputer świata jest w ludzkim ciele. To mózg. Jego działanie, mimo tak rozwiniętej medycyny, nadal nie jest do końca wyjaśnione. Naukowcy wciąż próbują zrozumieć i dokładniej zbadać jego niesamowite możliwości. Mózg człowieka jest najbardziej złożonym organem ze wszystkich istniejących wśród zwierząt. Czy to nie fascynujące? 

Tematy medyczne ciekawiły mnie od zawsze. Biologia była moim ukochanym przedmiotem w szkole, a na studiach cieszyłam się z udziału w zajęciach z anatomii i fizjologii. Jeden tylko układ zawsze sprawiał mi trudność: układ nerwowy. Skomplikowane funkcje mózgu nie pozwalały mi z łatwością zapamiętać i zrozumieć jego działania. Mimo tego wciąż mnie fascynuje i wciąż sięgam po książki z dziedziny neuronauki. Najbardziej przystępne są oczywiście te dla dzieci, ale czytam te również dla dorosłych 😎 I najnowszą lekturą dzielę się z Wami dzisiaj.

"Tak działa mózg" to publikacja napisana przez młodą polską panią doktor nauk biologicznych, specjalizującą się w neurochemii Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN. Bardzo podoba mi się jej podejście do mózgu, którym dzieli się z czytelnikami. Podkreśla ona znaczący wpływ stylu życia na najważniejszy organ naszego organizmu. Sposób odżywiania, aktywność fizyczna, używki, stres, sen mają wiele wspólnego z układem nerwowym. I jest na to mnóstwo dowodów naukowych, które autorka przytacza.

Na przykład badania wskazują, że nadmiar cukru oraz wysokoprzetworzone jedzenie uszkadza mózg! Może powodować zaburzenia nastroju, nasilać stres oksydacyjny, wpływać na zapadalność na choroby psychiczne i neurologiczne, np. depresję, dwubiegunowość, alzheimera. Nadciśnienie, miażdżyca, choroba niedokrwienna serca zaburzają funkcje poznawcze i stanowią czynnik wystąpienia demencji. Natomiast "(...) podwyższone ciśnienie krwi, otyłość, wyższy poziom cholesterolu i wysoki poziom cukru we krwi u osób w wieku 20-30 lat mają negatywny wpływ na pamięć i koncentrację w późniejszym wieku". 

Mniej więcej połowa książki jest o czynnikach oddziałujących na mózg i naszych możliwościach na jego pozytywnie funkcjonowanie. Dla mnie najciekawszy był rozdział o diecie oraz fragment o jodze, którą odkrywam i uwielbiam. Największe zainteresowanie wzbudziły we mnie informacje o suplementach: adaptogenach roślinnych, grzybowych i związkach roślinnych, ale właściwie o tym wszystkim już wiedziałam, a dzięki tej lekturze, przypomniałam. 

Czytając można naprawdę odnieść wrażenie, jak wiele jest w naszych rękach! Doktor Podgórska cytuje też słowa pewnej profesor Cynthii Bulk, która jakże trafnie i metaforycznie stwierdziła: "Geny ładują broń, środowisko naciska spust".  To znaczy, że owszem, każdy z nas ma pewne skłonności genetyczne do chorób, ale czy one się w nas rozwiną, zależne jest od naszego stylu życia! Cała nadzieja i szansa jest w nas. Mamy wpływ! 

Mój zachwyt wzbudziły również piękne ilustracje, które z chęcią widziałabym w ramkach w swoim mieszkaniu 😍  

Książka jest pięknie wydana, ma twardą oprawę, zakładkę z tasiemki, a szata graficzna jest dopracowana pod każdym szczegółem. To może być idealny prezent dla pasjonatów biologii, neurochemii, medycyny czy zdrowego stylu życia 👍


💫

Wpis powstał we współpracy z księgarnią internetową Taniaksiazka.pl.
Nie miało to jednak wpływu na moją opinię o książce.

Dziękuję za przekazanie egzemplarza recenzyjnego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...