czwartek, maja 14, 2015

POCZYTAJ ZE MNĄ


Jeżeli idea wspierania czytelnictwa w Polsce, zwłaszcza wśród dzieci, jest Ci bliska, to dołącz do akcji Poczytaj ze mną! Odpowiedz na pytania, opublikuj je na swoim blogu i zaproś do akcji swoich Znajomych. Zatem- poczytaj ze mną :)

Od kiedy prowadzisz bloga?
Blog powstał w maju 2011 roku. Za mną już 4 lata blogowania! Nie spodziewałam się, że tak mnie to wciągnie :)

Skąd pomysł na blog?
Bloga założyłam po kilku miesiącach siedzenia w domu podczas zwolnienia lekarskiego w okresie ciąży. Czułam się psychicznie coraz gorzej, miałam wrażenie, że z dnia na dzień jestem coraz bardziej otępiała, coraz głupsza, ubywają mi umiejętności, wiedza i inteligencja. Bałam się urlopu macierzyńskiego i kolejnych długich miesięcy "bez rozwoju osobistego". Po lekturze kilku blogów i po namowach Męża, zdecydowałam się założyć swoją stronę- Odkrywcza Mama. Zrobiłam to tylko dla siebie, by zmotywować do pracy mój mózg. Chciałam, by blog poruszał moje zainteresowania, czyli książki warte polecenia, zdrowe odżywianie i od czasu do czasu, bym mogła się na nim zwyczajnie "wygadać". Szybko jednak blog się rozwijał. Powstawały nowe działy (np. opinie o przetestowanych produktach dla dzieci i rodziców), a recenzje książek, które przeczytałam i polecałam, podzieliłam na odrębne etykiety: czytelnia dla najmłodszych, czytelnia dla przyszłych i młodych rodziców, czytelnia rodziców i nauczycieli. Książek przybywało w zawrotnym tempie, nawet pojawienie się na świecie mojego Synka, nie spowolniło tempa rozwoju (mojego i bloga)! Ba, mały Rysio stał się moją inspiracją!

Czy pamiętasz swoją pierwszą książkę w życiu?
Niestety tej zupełnie pierwszej nie pamiętam. W moim dzieciństwie, choć były to ciężkie czasie PRL-u, miałam wiele książeczek, które uwielbiałam. Najulubieńsze były oczywiście z serii "Poczytaj mi, mamo", szczególnie "Chory kotek" S. Jachowicza i "Daktyle" D. Wawiłow. Bardzo żałuję, że nie mam tych egzemplarzy do dnia dzisiejszego. Chciałam je czytać i swoim Dzieciom...

Dlaczego warto czytać dzieciom/z dziećmi?

Ten wątek poruszam wielokrotnie na swoim blogu, bo wszystkich zalet czytania dzieciom nie sposób wymienić! Przede wszystkim jednak, obcowanie z literaturą od najmłodszych lat rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, poszerza wiedzę o otaczającym świecie, jak i o ludziach, ich charakterach, emocjach, różnorodności. Czytanie dzieciom to idealny sposób na spędzenie z nimi czasu w każdym miejscu- nie tylko w domu, ale i np. w poczekalni u lekarza, w przedszkolu/ szkole, na kocu pod jabłonią ;) Czytanie z dziećmi też zbliża emocjonalnie. Ach, i jeszcze jedna, bardzo istotna kwestia- wspólna lektura często jest początkiem ważnych rozmów.

Co myślisz o polskiej literaturze dla dzieci?
Kiedy zaczęłam pracować jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej byłam rozczarowana proponowaną przez MEN literaturą dziecięcą. Była i nadal częściowo jest mało ciekawa dla młodych uczniów, pisana jest przestarzałym językiem, przez co nie trafia do serc małych czytelników. No i lektury pamiętają czasy moich lat szkolnych!
Teraz, kiedy jestem mamą, wyszukuję naprawdę cudowne książki, które zachwycają nie tylko dzieciaki, ale i rodziców :) Polska literatura dla najmłodszych jest często bardziej wartościowa od tej "światowej". Polecam przejrzenie mojego bloga (www.odkrywczamama.blogspot.com) i zwrócenie uwagi, ile wspaniałych tytułów, wychodzi spod piór (a raczej klawiatur...) polskich autorów.

Czy ilustracje w książkach są ważne?
Bardzo ważne! Z racji tego, że Mąż jest z zawodu m.in. artystą plastykiem, czytając książki Dzieciakom zwracamy uwagę i często zachwycamy się pięknem i oryginalnością ilustracji.

Twój ulubiony gatunek literacki?
Może Was zaskoczę, ale nie mam ulubionego gatunku literackiego! Lubię różnorodność. Aktualnie najczęściej sięgam po literaturę dziecięcą, ale gdy mam czas czytam chętnie książki psychologiczne, popularnonaukowe, powieści obyczajowe, czasem kryminały, biografie. Szukam przede wszystkim książek z pozytywną energią, unikam tych mrocznych i dołujących.

Twoja ulubiona książka z dzieciństwa?
Wspomniany "Chory kotek" S. Jachowicza oraz "Proszę słonia" L.J. Kerna i oczywiście wiersze Brzechwy :)

Czy wyobrażasz sobie świat bez książek?
Nie. Bałam się, że era e-booków wyprze książki tradycyjne, ale całe szczęście tak się jeszcze nie stało.

Jak myślisz, dlaczego połowa Polaków nie czyta książek?
Sama się nad tym zastanawiam od czasu do czasu. Ale chyba chodzi o to, że czytanie książek jest coraz trudniejsze, gdy świat dookoła nas pędzi, a by zrozumieć co się czyta, trzeba się jednak zatrzymać i skupić. Nadmiar bodźców i dostępności informacji powoduje, że rzeczywiście tekst pisany ciągiem przez kilkadziesiąt stron może się wydawać niezrozumiany. I nudny.

Dokończ zdanie – Poczytaj ze mną, bo…

... to wspaniała i rozwijająca przygoda. Idealna w każdym momencie dnia i na każdym etapie rozwoju.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...