piątek, kwietnia 19, 2013

5 ZASAD ZDROWEGO ODŻYWIANIA NA 1000 PIERWSZYCH DNI

W marcu wystartował Program „1000 Pierwszych dni dla zdrowia”, poświęcony edukacji żywieniowej rodziców i opiekunów dzieci do 3. roku życia, zainicjowany przez Fundację NUTRICIA i wspierany przez liczne instytucje m.in. Rzecznika Praw Dziecka (Patron honorowy), Centrum Zdrowia Dziecka, Instytut Matki i Dziecka, Federację Polskich Banków Żywności, Polskie Towarzystwo Dietetyki. 


Przez pierwsze 1000 dni życia dziecka, czyli do około 3. roku życia mamy największy wpływ na jego zdrowie, wychowanie oraz dalsze życie. Już nigdy później nie będziemy dla naszego maleństwa takim wielkim autorytetem. Dlatego powinniśmy wykorzystać te lata na kształtowanie np. systemu wartości malucha, wytyczaniu granic oraz zasad społecznych, modelowaniu zdrowego stylu życia, jak i wpływaniu na prawidłowe nawyki żywieniowe. O tym ostatnim traktuje właśnie Program "1000 Pierwszych dni dla zdrowia".

Właściwie, sposób odżywiania ma wpływ na zdrowie dziecka już w łonie matki. Sformułowana kilkanaście lat temu hipoteza Barkera, mówi o tym, że czynniki, które powodują opóźnienie wewnątrzmacicznego wzrostu płodu mogą prowadzić do nieodwracalnych zmian metabolicznych, których realne efekty ujawniają się wiele lat od ekspozycji na czynnik. Badań obserwacyjne potwierdzają tezę, że choroby cywilizacyjne takie jak np. choroby układu krążenia u dorosłych (choroba wieńcowa, nadciśnienie), cukrzyca typu 2, osteoporoza i niektóre nowotwory mają związek z małą urodzeniową masą ciała – czyli z wewnątrzmacicznym zahamowaniem wzrostu płodu. Obserwacje kliniczne dowodzą, że zaburzony wzrost
w okresie niemowlęcym oraz następczy gwałtowny „skok wzrostowy” w dzieciństwie zaostrzają efekty wewnątrzmacicznego zahamowania wzrostu płodu.

Istnieją także hipotezy mówiące o tym, że zbyt szybki przyrosty masy ciała niemowlaka może skutkować zwiększonym ryzykiem rozwoju otyłości i zespołu metabolicznego w dorosłości . Pomimo, że od ponad 30 lat trwają poszukiwania optymalnej zawartości białka w stosunku do energii, która zapewniałaby jak najlepszy rozwój dziecka, nadal nie udało się dojść do jednoznacznej konkluzji. Z drugiej strony czynnikiem chroniącym przed otyłością może być karmienie piersią. Co ciekawe zmniejszenie ryzyka wynika głównie z niższego spożycia białka przez dzieci karmione w sposób naturalny, w porównaniu do tych karmionych sztucznie.

Fakty jednak są takie, że polskie dzieci są nieprawidłowo żywione! Według badań z 2011 roku, przeprowadzonych przez Instytut „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka” we współpracy Fundacji NUTRICIA wynika, że jedynie 7% matek stosuje się do kalendarza żywieniowego, a szczególnym problemem jest nadmierna liczba karmień w ciągu doby, a ponad 20% niemowląt zarówno 6-miesięcznych jak i 12-miesięcznych je posiłki 10 i więcej razy na dobę, nie licząc drobnych przekąsek. Należy również zwrócić uwagę na sposób przygotowania mleka modyfikowanego, gdyż nie zawsze rodzice postępują zgodnie z zaleceniem producenta – aż 1/5 matek robi to niezgodnie z zaleceniami producenta! Istotnym problemem trwającym od wielu lat jest nieodpowiednia suplementacja witaminy D, odbiegająca od rekomendacji, z którego to powodu dzieci cierpią na jej niedobór.

Z innych badań przeprowadzonych pod kierunkiem Fundacji NUTRICIA wynika, że  aż 54,5% badanych dzieci w wieku 13-36 miesięcy ma nieprawidłowy wskaźnik masy ciała (BMI), a wartość odżywcza i energetyczna spożywanych przez dzieci posiłków odbiega od zaleceń żywieniowych. Aż 90% badanych dzieci spożywa za dużo soli, a 80% – za dużo cukru. Natomiast 80% dzieci ma dietę zbyt ubogą w wapń i witaminę D. Średnie dzienne spożycie witaminy A, witamin z grupy B, witaminy C oraz fosforu, magnezu, cynku i miedzi w posiłkach dzieci znacznie przewyższa zalecane ilości. Badanie wykazało również, że ilość białka w codziennym jadłospisie badanych dzieci przekracza średnio trzykrotnie aktualne normy żywieniowe.

Powyższe fakty są przerażające! Dlatego eksperci opracowali 5 ZASAD ZDROWEGO ODŻYWIANIA NA 1000 PIERWSZYCH DNI:

1.  Jeśli tylko możesz, karm swoje maleństwo wyłącznie piersią przez pierwszych 6 miesięcy jego życia!

2. Dbaj o zbilansowaną dietę swojego malucha- posiłki powinny być pełnowartościowe, różnorodne i regularne!

3. Pamiętaj o całorocznej suplementacji wit. D! Jest ona niezbędna do prawidłowego rozwoju każdego dziecka, a jej niedobór może być przyczyną występowania wad postawy u dziecka, kruchości kości, złego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego, osłabienia organizmu i zmniejszenia odporności.

4.  Ogranicz sól i cukier w diecie dziecka! Substancje te nadmiernie obciążają rozwijający się dopiero układ pokarmowy i utrudniają jego prawidłowe działanie. a także zaburzają wchłanianie witamin.

5. Dziecku powinno spożywać posiłki regularnie 5 razy dziennie!

Tych 5 powyższych zasad to tak mało, a dzięki ich stosowaniu możemy zdziałać naprawdę wiele dobrego dla naszych milusińskich!


W powyższym artykule została wykorzystana informacja prasowa Programu "1000 Pierwszych dni dla zdrowia".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdą opinię :) Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie niezwykle ważne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...